Vreau sa-mi repar singur motorul. Ce ar trebui sa stiu?
Astazi o sa discutam despre reparatia motorului in regim DIY adica "Do It Yourself" si, chiar daca nu recomandam acest lucru, avem foarte multi clienti ce isi fac reparatia in regim propriu dintr-o sumedenie de motive ce nu tin, intotdeauna, de sfera economica. In consecinta, dorim sa tratam acest subiect mai pe larg.
Va rog sa tineti minte ca reparatia motorului nu este un lucru usor si, daca nu aveti inclinatii tehnice, este bine sa apelati la un mecanic sau un service specializat. De asemenea, dacă beneficiați de o poliță de leasing financiar, este recomandat să nu interveniți pe cont propriu. Daca, totusi, doriti sa va apucati de aceasta reparatie, aveti nevoie de urmatoarele : dexteritate, organizare, sculele potrivite si un furnizor de piese in care sa aveti incredere.
Motorul va trebui scos din sasiu si dezmembrat iar la capitolul acesta sunt importante dexteritatea si organizarea. In primul rand, in momentul in care desfaceti motorul, trebuie urmariti anumiti pasi si o anumita ordine. Mai mult decat atat, in aceasta etapa, veti descoperi ce a cedat in motor si de ce si este foarte important sa parcurgeti pas cu pas pentru a intelege complet ce s-a intamplat cu motorul. Chiar daca la noi se foloseste termenul "segmentare" acesta nu este valabil si va dau un exemplu din practica : se descopera segmentii uzati dar nu se verifica cu atentie pompa de ulei a motorului si aceasta cedeaza imediat dupa schimbarea segmentilor. Intr-un motor uzat sunt foarte multe probleme, unele mai avansate - altele la inceput si, daca tot desfacem motorul, trebuie sa fim prevazatori. De asemenea, majoritatea motoarelor au durate maxime de exploatare pentru anumite piese si, in masura in care stiti numarul orelor de functionare, trebuie sa luati in considerare si schimbarea pieselor cu durata de exploatare depasita, spre exemplu supape de ulei, diuze injectoare, termostate, pompe de apa, etc. In ultimul rand, pentru majoritatea marcilor, indiferent ca vorbim de Perkins, John Deere sau Cummins, exista foarte multe particularitati, in limbaj popular "boala lor", iar aceste particularitati le puteti afla doar daca detineti informatiile din manualul de service al motorului sau daca furnizorul de piese va informeaza asupra lor. De aceea noi, ca furnizori de piese, punem foarte mare accent pe consultanta oferita clientilor nostri si vom oferi intotdeauna toate informatiile tehnice pentru a va asigura ca reparatia motorului dvs. se desfasoara in cei mai buni termeni.
Dupa ce ati desfacut motorul si ati identificat cauza / cauzele defectarii lui, urmeaza partea mai tehnica si anume etapa curatarii, a masuratorilor si a rectificarilor. Absolut toate piesele se spala / curata si se masoara conform specificatiilor tehnice. Aici va pot da cateva exemple : se masoara camasile in bloc atat pentru uzura cat si pentru ovalitate, se masoara pistoanele pentru uzura la boltul de biela si uzura in canalele de segmenti, se masoara bucsile la biela sau axa cu came, se masoara ovalitatea bielelor si multe alte piese ce tin de particularitatile motoarelor. Chiulasa si vibrochenul se vor duce la un atelier specializat pentru rectificarile specifice : chiulasei i se da plan si se verifica pentru fisuri iar pentru vibrochen se va decide daca trebuie rectificat, in functie de masuratori. Aici este si etapa cand incepeti sa aveti o imagine clara asupra pieselor ce trebuiesc comandate si ar trebui sa intrati in legatura cu furnizorul dvs. pentru a decide care este cea mai buna strategie de urmat. Tot aici, furnizorul ar trebui sa va poata informa asupra cotelor de rectificare a blocului / chiulasei / vibrochenului pentru a va asigura ca piesele vor fi montate corect.
Ati terminat rectificarile, ati primit piesele noi si vreti sa va apucati de montaj. Toate piesele se monteaza in ordinea inversa desfacerii lor dar cu cateva paranteze foarte importante. De cele mai multe ori, piesele trebuie verificate si la montaj ca si masura de dubla siguranta. Spre exemplu : inainte de a monta segmentii, acestia se introduc in camasa si se verifica distanta dintre capetele lor pentru ca de multe ori se intampla ca aceasta sa fie mai mica decat distanta recomandata iar acei segmenti sa trebuiasca piliti; cuzinetii se monteaza pe palier / biela si se verifica daca distanta intre ei si vibrochen este corecta iar vibrochenul se invarte usor (pentru a verifica distanta exista PlastiGauge sau micrometre speciale); chiar daca montati pistoane noi, se verifica inaltimea acestora fata de bloc, etc. Sunt foarte multe lucruri de luat in calcul in aceasta etapa iar pasii trebuiesc urmati intocmai. Este indicat sa aveti acces la manualul de service si sa-l respectati la sange. In ultimul rand, tot la aceasta etapa, veti avea nevoie de sculele potrivite : lere, micrometre de interior / exterior, stative si ceasuri comparatoare, cheie dinamometrica, etc. Fara aceste unelte, exista riscul ca reparatia sa nu reuseasca.
Dupa strangerea motorului, vine momentul asteptat si anume, pornirea lui. Si in aceasta etapa ar trebui sa aveti, macar, un ceas de presiune pentru a verifica presiunea uleiului in timp real. De asemenea, trebuie amorsat motorul si trebuie urmarite si alti parametri ce tin de specificul marcii. Spre exemplu : dupa reparatie, motoarele John Deere au nevoie de rodaj facut dupa un anumit grafic, rodaj pentru care aveti nevoie de ulei special. De asemenea, in cazul in care nu se respecta procedura, exista riscul sa aveti probleme cu motorul in foarte scurt timp. Sunt motoare de la Perkins sau Fiat Agri care au alte proceduri ca si prima pornire si, pentru toate aceste situatii, va putem ajuta cu informatii si sfaturi tehnice.
In concluzie, daca doriti si aveti inclinatii tehnice, puteti repara singur motorul, mai ales daca este unul mai vechi dar trebuie sa stiti ca nu e de dorit. Nu am vorbit despre faptul ca este necesar sa folositi piese de calitate dar este, oarecum, de la sine inteles : piesele de calitate impreuna cu un furnizor bun, fac aproape jumatate de reparatie.
In cazul in care doriti sa discutam, puteti sa ne contactati atat telefonic cat si pe email iar colegii nostri vor fi bucurosi sa va ajute cu sfaturi tehnice si alte informatii de care aveti nevoie.
Telefon departament tehnic : 0758366275.
Leave your comment
Note: HTML is not translated!